גן הבית – מידע למתנדבים

גן הבית – מידע למתנדבים

הרדוף ממוקמת בין חיפה לנצרת. הקיבוץ הוקם ב-1982 ומונה כיום 600 תושבים. מאז הקמת הישוב נוטלים חברי הישוב חלק בפעילות אנתרופוסופית- תפיסת עולם רוחנית מודרנית שייסד רודולף שטיינר בשוויץ.
בהרדוף צמחו פרויקטים ברוח האנתרופוסופיה: בעיקר חינוך ולדורף- גני ילדים ובית- ספר, ופרויקטים של שיקום וטיפול- פנימיית ילדים והוסטלים לנפגעי נפש ולאנשים עם פיגור.
האנתרופוסופיה, ניתן לומר בקצרה, עוסקת בקשר שבין ההתפתחות של המין האנושי והפלנטה של האדמה.
מאז הקמת הישוב צמחה בהרדוף חקלאות אורגנית- ביו-דינמית. חקלאות זו מבקשת לרפא את האדמה ולא רק לנצל אותה.
20
שנה התמקצענו בחקלאות אורגנית: גידלנו ירקות לשוק המקומי, וייצאנו ירקות וזרעים לאירופה וארה"ב. כיום הצטמצם שטח גן הירק והוא מספק ירקות טריים לשוק האורגני בהרדוף. השטח הקטן והמיקום של גן הבית הופכים אותו למקום מיוחד.
הגן הוא חלק מחווה חקלאית אורגנית שלמה. המשמעות של זה היא שהרפת מספקת לגידולים החקלאיים את הקומפוסט האורגני.
הגידולים הנוספים שיש לנו הם מזון לפרות וזיתים, אותם אנחנו מוסקים כל שנתיים ומפיקים מהם שמן זית. בחווה יש גם לול תרנגולות שנמצא ברפת.

בשנת 2005 גודר שטח הגן הנוכחי (80 דונם ) והחל שיתוף הפעולה עם חירם- מרכז שיקומי לצעירים לאחר משבר נפשי. בחווה עובדים כ-15 משתקמים. הסדנא השיקומית תופסת מקום מרכזי בגן הבית. באמצעות העבודה החקלאית המשתקמים לומדים לחוש את החיים. הם לומדים הרגלי עבודה ויחסי אנוש בעבודה. לאחרונה העברנו הכשרה חקלאית בסיסית לאנשי הסדנא, ובעתיד אולי נפתח בי"ס לחקלאות.
כיום החווה היא פרויקט חקלאי- חברתי שמשלב בתוכו עבודת משתקמים, עבודת תלמידים מביה"ס ועבודת מתנדבים מהארץ ומחוץ לארץ (דרך אתרי ה- woof ו-(Workaway.

כפי שאמרנו, החקלאות האורגנית והביו-דינאמית עוסקת בריפוי האדמה. הנסיון שלנו הראה שאנשים מקבלים כוחות חיים כשהם עובדים עם האדמה. את זה כל אחד יכול להרגיש.אנחנו מנסים להוציא לפועל את יכולת הריפוי הזאת באמצעות העבודה החקלאית.

אנחנו מברכים כל אחד שרוצה להתנסות בעבודה החקלאית ומזמינים אתכם לבוא לעבוד איתנו ולהרגיש את העבודה המשותפת, את האדמה והצומח.

גן הבית: מדריך למתנדב

איך מגיעים להרדוף: מת"א לוקחים רכבת לתחנת לב המפרץ ומשם קו 430 לצומת עדי. כשהגעתם לצומת עדי אנא צרו קשר ואנחנו נכוון אתכם או נבוא לקחת אתכם.
הרדוף ממוקמת חצי שעה מחיפה ומנצרת וקיימת תחבורה ציבורית לצומת עדי הסמוכה לקיבוץ.

התנאים הפיסיים במקום:
יש לנו ארבעה אוהלים המסוגלים להכיל שלושה מתנדבים בכל אוהל. למעט במקרים נדירים (ובהסכמת המעורבים) האוהלים מחולקים למגורי בנות ובנים בנפרד.
ישנם שירותי קומפוסט המחולקים ל
שירותי גברים ושירותי נשים. מקלחת אחת. מטבח מקורה הכולל מקרר נפרד למתנדבים, כירת גז ותנור אפיה, ושקעי חשמל בכל אוהל ובמרחב הציבורי.
האוהלים מצויידים ברדיאטורים לחימום בחורף ומאווררים בקיץ.

אנו מספקים ירקות העונה מהשדה ומחנות הירקות. מצרכי מזון בסיסיים: אורז, פסטה, עדשים, טחינה, רסק עגבניות, תבלינים. איננו מספקים מוצרי חלב ובשר.
מעבר לכך בהרדוף יש מכולת ובשפרעם הסמוכה ישנם סופרמרקטים לקניית מגוון מוצרים.
מזג האוויר עשוי להיות מעט סוער בחורף- רוחות מזרחיות (שרקיות),גשם ובוץ. לשם כך אנו מספקים למתנדבים מגפיים וחליפות סערה.
בקיץ חם, כמו בכל הארץ, אך יש בריזה נעימה בצהריים והקלה בחום בערבים.

ביגוד/ כביסה: יש מכונת כביסה בגן הבית. יש לנו מגפיים וחליפות סערה לספק לכם בחורף.

אינטרנט אלחוטי יש.

גן הבית נמצא 1.5 ק"מ מהרדוף ו-1 ק"מ מעדי. יש צורך בתחבורה על מנת להגיע למקום ישוב מסודר. חשוב לדעת זאת מכיוון שמי שמחפש תעסוקה ל-24 שעות יתקשה למצוא זאת בגן הבית. בישובים השכנים: הרדוף ועדי אין פעילות ערב ענפה השעות של אחר הצהריים והערב דורשות מהאדם יכולת להעסיק את עצמו.

מזג האוויר אינו קיצוני וגן הבית משרה שקט, הנוף מרהיב וניתן ליהנות ולנוח ממתחים.
נשתדל למצוא זמן להכיר לכם את הרדוף והפרויקטים הקיימים בה.

מה צריך להביא?

שק שינה
ביגוד עבודה כולל נעליים
ציוד הגיינה אישית.


הנחיות מוקדמות וכללי התנהגות:


-
עבודה: גן הבית מוקדש כולו לעבודה חקלאית. המתנדבים באים לקחת חלק מלא בכל משימות העבודה. בכל יום אנחנו מנסים ליצור אוירת עבודה אינטנסיבית על מנת לצאת מחוזקים מיום העבודה ולהפיק ממנו את המרב.
אנחנו מצפים ממתנדבים שבשעות העבודה יתרמו ממרצם למאמץ המשותף.

-
המפגש האנושי: העבודה החקלאית היא בסיס המפגש שלנו בשדה. בגן הבית תשהו 24 שעות עם מתנדבים נוספים ותפגשו משתקמים, תלמידים ועוד. זה ברור לנו שהמפגש האנושי האינטנסיבי בגן הבית מעורר קשיים אצל כל אחד.
בכל שאלה שאתם מתמודדים איתה, חשוב שתתייעצו עם לוטם, עופר או ארז. במידה ויש בעיות שלא מצליחות להפתר בין מתנדבים בשעות הערב, אנא צרו קשר עם לוטם או ארז. האוירה בגן הבית צריכה להתאים לזו של מקום טיפולי ונעים, גם אחרי שעות העבודה הרשמיות. מכיוון שאנחנו עוסקים בתרפיה ושיקום יש לנו אחריות לגבי כל מה שקורה בגן הבית אפילו עד הרמה של מתחים אישיים.

-
סדר יום: בחורף, המתנדבים יתחילו את יום העבודה יחד עם הצוות בשעה שבע. בקיץ מתחילים בשעה שש. המתנדבים ייקחו חלק בעבודה לצד אנשי הסדנא עד 12:30. המתנדבים ימשיכו את יום העבודה עד שעה 14:30 בחורף ועד 13:30 בקיץ, סה"כ 6 שעות עבודה נטו.

-
קשר עם משתקמים: העבודה הפיסית היא חלק מרכזי בתהליך ההחלמה של משתקמים. המשתקמים הם חוסים בהוסטל שבהרדוף ונמצאים בגן הבית באחריות ההוסטל. אל תחששו לשאול שאלות או לספר על עצמכם,זה תמיד כיף ומלהיב עבור המשתקמים להכיר מתנדב שהגיע מארץ רחוקה, רק תזכרו לשמור על קשר שיפה ליחסי עבודה. שימו לב שאינכם שוקעים לשיחה שמוציאה מריכוז ומפריעה לעבודה. שיחה נעימה ועניינית שלא פוגעת בריכוז היא לגיטימית.

-סיורים: בהרדוף מתקיימים סיורים להכרת הקיבוץ, המשנה האנתרופוסופית והחקלאות האורגנית והביו-דינאמית. הסיורים מגיעים לגן הבית לעיתים אם כסיור בשדה ואם כדי להכין ארוחה מירקות אורגניים. על המתנדבים לכבד את הסיורים והמשתתפים בהם ולהשאיר את המרחב הציבורי נקי לפני הגעת סיור. פרטים על מועדי הסיורים יינתנו מידי אחראי המתנדבים בימים והמועדים הרלוונטיים.

-
סדר וניקיון: באופן כללי חשוב לנו לשמור על המרחב נקי ומסודר ולמחזר פסולת. לאחר השימוש במטבח בערב השאירו אותו נקי ליום למחרת. דאגו לזרוק אוכל ישן. בבוקר דאגו לניקיון כללי של השירותים לשימושם של כלל עובדי ומבקרי גן הבית.

-
יחסים אינטימיים: אנחנו מברכים אתכם אם אתם מתנדבים יחד עם בן/ בת זוג או אם פגשתם בגן הבית אדם קרוב לכם. אתם מתבקשים להתחשב ברגשות הסובבים אתכם ובאופיו וייחודו של גן הבית כמרחב טיפולי ושיקומי בכל הקשור למיניות.

-
בגן הבית אסור לצרוך אלכוהול או סמים ויש להמנע מאלימות מכל סוג שהיא, כולל אלימות מילולית.
עישון טבק וסיגריות מותר רק במקומות המיועדים לכך ואסור באוהלים ובמרחב הציבורי.

-בגן הבית יש לשמור על חוקי מדינת ישראל.



-
תקופת השהות:
שלושת הימים הראשונים הם ימי התנסות עבורנו ועבור המתנדב ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לומר למתנדב לעזוב בכל שלב של שהותו. זמן שהות אופייני הוא בין שבועיים לשישה שבועות.

אם ברצונך להתנדב איתנו, אנא מלא את השאלון הקצר ושלח אלינו חזרה:

לכמה זמן אתה מתכוון להגיע?_________.
מניין אתה בא?_________.
מהו יעדך הבא? ________.
מעט רקע אישי וכיצד שמעת על גן הבית.

במידה והשתנו התוכניות שלכם ולא תגיעו בזמן שנקבע אנא עדכנו אותנו.

בטיחות: דווחו על מקרי חירום לארז או לוטם . אל תתמודדו לבד עם סכנה שאין לכם הידע כיצד לפותרה כמו בעיות בחשמל, למשל.
למקרי חירום, קיים תיק עזרה ראשונה במכולת המטבח.
הנסיעה בטרמפים וכל יציאה מגן הבית היא על אחריותכם. אנחנו ממליצים להמנע מעליה על טרמפים ללא שותף.

ביטוח – ביטוח רפואי הינו תנאי הכרחי למתנדב הרוצה להתארח אצלנו. מתנדב בגן הבית אינו נחשב "עובד" לצרכי ביטוח לאומי וביטוח בריאות ולכן חשוב שלמתנדב יהיה ביטוח רפואי אישי.
כמובן שצוות גן הבית יסייע ככל האפשר במקרה של תאונה או מחלה – בייעוץ, תקשורת והסעה למרפאה (אם אפשרי) וכדומה, אך ענייני תשלום וכל נושאי הטיפול הרפואי יוסדרו על ידי המתנדב עצמו, ללא יוצא מן הכלל.


יצירת קשר:

לוטם – 054-7577400

ארז – 052-2273732

עופר – 052-8779989

טליה

אחת החוויות היותר מהנות בימי שבת עם הילדים. חשיפה לגידול אורגני. סיור ברפת הכוללת האכלת הפרות, סיור בלול , ובגן הירק.... אוספים את הביצים מהלול האורגני, את הירקות מהשדה האורגני....והולכים למיטבח להכין חביתות, סלט ירקות גדול, ופיתות בטאבון בואו והמליצו

רון

היה תענוג לסייר ברפת, בלול ובגן הירק בהרדוף. ארנון הדריך באהבה וסבלנות. גם הילדים הקטנטנים נהנו. מומלץ ביותר!

לירן, ליאת ועידו

רצינו להודות לארנון על יום שבת נפלא בחווה! התחלנו בתה צמחים וחטיפי אנרגיה, המשכנו בסיור במתקני החליבה, הכנת תערובת לפרות, האכלת הפרות והעגלים, האכלת התרנגולות ואיסוף ביצים, ובסוף הכנת ארוחת בוקר מירקות שקטפנו בגינת הירק והביצים הטריות שאספנו מהלול. הסיור היה חוויתי, לימודי, טעים, וכייף אמיתי. הילדים השתתפו ונהנו מאוד (וגם אנחנו!). מומלץ בחום, ולבטח נחזור שוב!

מיטל שלם

הגענו בעקבות המלצה של חברים בחג הפסח והיה פשוט נהדר. הגענו מהמרכז עם הילדים וכל כך נהנו. החלק השני של הסיור בגינה האורגנית בשילוב ארוחה קלה מכל הירקות שקטפנו בגינה מאוד מומלץ. 3 שעות של ניתוק מוחלט מהמרכז לנופים מדהימים ושקט. תודה מיוחדת לארנון ולנעמה

לואי סלמאן

השנה התחברו חג הפסח והפסחא באותו המועד לכן החלטתי לצאת לטיול ולבחור פעילות מבין מגוון הפעיליות המוצעות ברחבי הארץ, הבחירה בסיור ברפת ובשדה של קיבוץ הרדוף הייתה מוצלחת ביותר, ארנון קיבל אותנו ביחד עם יתר המטיילים בחיוך ובצ'אי בלד (תה צמחים טעים ביותר) אחרי שעה וחצי של סיור ברפת עם מגוון פעיליות למבוגרים ולקטנים המשכנו לעוד שעה וחצי של סיור בשדה שכלל הסברים על החקלאות האורגנית והסתיים בקטיף ירקות והכנת ארוחה אורגנית למהדרין. זו הייתה חוויה מדהימה שלא נשכח תודה רבה

דודו

היינו בחוה"מ סוכות. זכינו לפגוש אנשים, שמעטים כמוהם ישנם בארץ. מעתירים חום ורצון ללמד, סבלניים ובעלי המון ידע. הילים החל מגיל ארבע ועד 14, כולל המבוגרים נהנו עד אין קץ. היה לנו ממש נפלא, מתכננים לשוב באביב. תודה רבה

ניר כספי

באנו שלוש משפחות, ארנון המדריך קיבל אותנו בחום וגישה מאוד טובה לילדים בכל הגילאים והפעיל אותם למשך של כשעתיים גם אנו המבוגרים לא השתעממנו ולמדנו הרבה על החקלאות האורגנית. הילדים מאוד התרגשו ולא הפסיקו לדבר על הפעילות כל הדרך הביתה וגם למחרת בגן. טעמנו, למדנו ונהננו. תודה מכל הלב.